Seizoen 2003/2004

Weekblad » 11 Februari 2004

De Uil 2 sleept na heroische strijd, gelijkspel uit het vuur!

Dinsdag 3 februari moest De Uil 2 in en tegen Santpoort 1 proberen om het seizoen toch nog te redden. Daarvoor moest gewonnen worden, immers Santpoort stond 2 punten voor. Met een taktische opstelling, waarbij de wat sterkere spelers naar een lager bord verhuisden om zodoende te proberen de bonodigde punten bij elkaar te spelen, werd begonnen. Het begin was niet bemoedigend want al snel keek De Uil 2 tegen een 1-0 achterstand aan. Het vervolg was ook al niet hoopvol want spelers waar je normaliter op kunt bouwen lieten het nu afweten. Het werd al vrij snel 1,5 - 0,5 door een remise van Peter van Bakel. Hennie van Eeuwijk trok de stand wel weer gelijk maar de donkere wolken bleven hangen. Marcel Bolhuis aan bord 1 kon het helaas niet bolwerken tegen Peter de Rode maar dat was ingecalculeerd want het ratingsverschil was maar liefst 500 punten. Toen Jan v.d. Bergh tenslotte de koning om moest leggen leek het gebeurd te zijn voor De Uil.

Maar sons heb je wel eens wat geluk nodig. Nu was dat niet nodig bij Edwin Heemskerk want die won in stijl maar op het bord van Cok Ippel gebeurde van alles. Niemand, zelfs de spelers, konden het nog volgen maar een feit was dat het paard van Cok sterker was dan de toren van de tegenstander en vanuit een totaal verloren stelling wist Cok toch nog te winnen. 3,5 - 3,5 en ging alle aandacht uit naar Rob Warmerdam die weliswaar een paard meer had maar of hij gezien de tijdnood en matdreigingen kon waarmaken dat hij gewonnen stond viel te betwijfelen. Er werd gezien de tijd besloten tot remise, 4-4 en daar kon iedereen vrede mee hebben want de analyses toonden aan dat Rob gewonnen stond, maar dat moet je in tijdnood wel waar kunnen maken. De Uil 2 was dus niets opgeschoten en moet de komende 2 wedstrijden winnen en zal Santpoort een of twee misstappen moeten maken. Zo niet dan valt het doek voor het tweede.

Intern leek Sander den Haan tegen Jan Havenaar voor dé verrassing te gaan zorgen in groep 1, maar Jan sloeg in de slotfase vernietegend toen en wist alsnog te winnen. Wally Visser en Marcel Bolhuis blijven in de onderste helft bivakkeren door verlies tegen resp. Jan v.d. Bergh en Rob Warmerdam. Theo Bakker kreeg aan het eind van de avond tegen Edwin Heemskerk de winst in de schoot geworpen door een verkeerde afruil van Edwin.

In groep 2 haalde Cok Ippel in een Koningsgambiet vel uit tegen André Beijk, Piet Muller en Hennie van Eeuwijk speelden in Cok's kaart door remise te spelen terwijl Jaap van Aalst verrassend verloor van Pim v.d. Aar. Jan Plomp is duidelijk van plan zijn huid duur te verkopen en won nu van Kick van Rooijen. Rob Brouwer vond zijn waterloo in Anton Warmerdam.

In groep 3 blijft Engbert v.d. Zaag doorgaan met winnen. Gerard v. Pruissen toch niet de eerste de beste moest dit ondervinden. Johan Boon had het geluk aan zijn zijde en won van Aad Vledder. Hans Elzenga tegen Piet Brandsma en Gerard Draaisma tegen Willem Brandsma werden beiden remise.

In groep 4 verloor Claudia Grannetia voor de tweede keer op rij, nu tegen haar broer Richard. Richard Nigten, de trotse vader van een tweeling, was met zijn hoofd nog in de wolken dus schaken ho maar. Nu is verlies tegen Ron v.d. Linden geen schande. Anton v. Pijpen blijft koploper na winst op Hans de Groot. Leen v.d. Eijk voltooide de eerste helft met winst op Jhon Slijkerman. Piet v. Duivenvoorden versloeg Tim Scheffers terwijl Peter Bolhuis zeer verrassend won van Koos v.d. Hulst. De avond kon niet meer stuk voor Peter. Johan Heidema tenslotte moest zijn meerdere erkennen in Cas Grannetia.

Voor de beker wist Stijn v. Schooten voor de tweede keer te winnen, nu was Ronald v.d. Linden aan de beurt.