Seizoen 2003/2004

Weekblad » 17 Maart 2004

Geen verrassingen bij De Uil

In groep 1 deze week alleen de wedstrijd Sander den Haan - Piet van de Griendt, die door Sander werd gewonnen. In groep 2 liet Jaap van Aalst zich in gewonnen stand flessen door Anton Warmerdam en werd pardoes mat gezet. Rob Brouwer boekte een belangrijke overwinning op Pim v.d. Aar, terwijl Henk Kramer stevig op de 3e plaats staat na winst op Jan Plomp. André Beijk versloeg Eugeniusz Lyskowicz.

In groep 3 verstevigde Peter de Haas zijn 2e plaats door winst pp Coen de Kooker. Gerard Draaisma versloeg Aad Vledder en Johan Boon steeg een paar plaatsen door winst op Piet Brandsma. De overige partijen eindigden in remise.

In groep 4 blijven Claudia Grannetia en Ton Sneeuw in de race om promotie. Zij wonnen van resp. Jhon Slijkerman en Ron v..d Linden. Hans de Groot zorgde voor de enige (kleine) verrassing door Richard Nigten te verslaan. Anton van Pijpen blijft hier koploper door winst op Piet Duivenvoorden. Ook Johan Heidema en Cas Grannetia kwamen tot winst tegen resp. Koos v.d. Hulst en Peter Bolhuis.

3e gelijke spel "De Uil" 2

In de wedstrijd tegen HWP 2 begonnen de Hillegommers voorspoedig. Na vlotte overwinningen van invaller Piet Muller en Jan van den Bergh en een benauwde remise van Wally Visser, verloor Marcel Bolhuis aan het eerste bord.

Na deze 2,5 - 1,5 voorsprong ging het mis. Edwin Heemskerk was slecht uit de opening gekomen en kwam dit nadeel niet meer te boven.. Rob Warmerdam had een prima stelling, de partij van Hennie van Eeuwijk leek in evenwicht en Cok Ippel kon simpel materiaal winnen.

Cok miste echter deze kans en moest uiteindelijk de koning omleggen. Rob Warmerdam blunderde in tijdnood en kwam verloren te staan. Enige gerechtigheid bestaat er echter nog wel. De vlag van zijn tegenstander viel net iets eerder dan die van Rob. Hennie van Eeuwijk stelde met een zwaar bevochten remise de 4-4 veilig.

De voorlaatste wedstrijd gaf helaas niet het resultaat waardoor De Uil 3 uit de degradatiezorgen zou zijn. Binnen een half uur stonden ze al met 1-0 achter; Jaap van Aalst had geen antwoord op de opening van Olaf Cliteur.

Piet Muller speelde remise. Intussen hadden Kick van Rooijen en Gerard Draaisma gewonnen maar daar stond weer een verliespartij van Pim v.d. Aar tegenover. Even later moest ook Andre Beijk de koning omleggen. Het kwam dus aan op de twee laatste partijen.

Gerie Opgenhaffen speelde tegen Fred vd Klashorst (een veel te sterke speler voor deze klasse) en ging uiteindelijk moedig ten onder. De wedstrijd was toen al verloren en Henk Kramer (in een toreneindspel met een pion meer) gaf toen maar remise. Eindresultaat 5-3 voor Chess Society Zandvoort.