Schaakclub de Uil naar de Bestemming

(een introductiestukje voor het clubblad van de de Hillegomse Harmonie Kapel, die zich afvroeg wat ze nu met dat schaken precies in huis hebben gehaald.)

Vanaf december 2016 speelt Schaakclub de Uil zijn wekelijkse partijen in de Bestemming van de Hillegomse Harmonie Kapel.
Met schaken krijgt u daar een ander geluid.
De harmonie zit in het hoofd. Hersencellen dansen naar lieve lust en creëren een muziek ensemble in groepjes van twee.

De schaker zwijgt. Hij converseert alleen met zetten op het bord. Daarna wordt de klok ingedrukt. De tijd tikt.
Er heerst een doodse stilte. Hardop praten wordt niet op prijs gesteld.
Soms is er een discrepantie in deze geestelijke saamhorigheid.
Dit wordt netjes met briefjes opgelost, die korte mededelingen bevatten als:

“Ik vervoeg mij naar het toilet, doet u gerust een zet” of
“Zou u wat minder met uw stoel kunnen schuiven”

In het hoofd van de schaker is het een hoop herrie.
Een fanfare van varianten en schone gedachten over het paard. Waar springt het edele beest naar toe?
Waarheen gaat mijn raadsheer? Doe ik de rokade of sla ik en passant? Is mijn koningspaar goed in stelling gebracht?
Tuba, fluit en trommel zijn er niets bij. Gedachten die bruisen van stilte met een uitvoering van grote impact. Schaken is een spel van winnen of verliezen, soms remise.

De winst is een groot goed. Het geeft een euforie van ongekende hoogte. Je bent de beste en je hebt het helemaal alleen gedaan. Het verlies is dramatisch. Erger kan niet op dat moment. Je bent even van de wereld. Ga daar maar eens aan staan. Je moet daar goed tegen kunnen. Menigmaal hebben bij wijze van spreken mannen in witte jassen de verliezende schaker in dwangbuis moeten afvoeren vlak voordat hij uit het raam wilde springen, lispelend “ik ben een vliegtuig”. Het medicijn is doorgaan, de hardliners versagen niet. Volgende keer beter, de kansen kunnen keren. Schaakclub de Uil is een club van diehards. De gemiddelde leeftijd stijgt. Het niveau daalt. De gezelligheid blijft. Na afloop drinken wij een biertje waarna de partij van 4 uur spelen nog eens uitgebreid wordt doorgenomen.

Schaken: je raakt er nooit over uitgedacht of uitgepraat.
De schaker blaast zijn potje mee met 32 stukken, 64 velden, 1 bord en 1 klok.
Met zijn 55 senioren en 15 jeugdleden is de Uil één van de grotere verenigingen in Noord-Holland en ook in Nederland.
Voor een kleine plaats als Hillegom is dat bijzonder.

Veertig jaar hebben wij de schaakstukken mogen verzetten in de Hoeksteen en het Bolwerk. Omstandigheden dwingen ons daar een pas op de plaats te maken en onze bestemming elders te zoeken.
De Hillegomse Harmonie Kapel zijn wij dankbaar voor de warme ontvangst en we zijn er zeker van dat wij ook daar zullen aarden.

Zaterdag 26 november is de eerste keer. Dan speelt ons eerste team tegen Zaandam.
Vanaf maandag 5 december zijn wij elke week op de maandagavond te bewonderen.
In stilte. In de Bestemming.

Ad Reijneveld