Veranderde aanvangstijden doen geen afbreuk aan de opkomst bij de Simultaan 2015

Zie ook de foto's »

Evenals vorige jaren was de simultaan voor de jeugd gescheiden van die voor de senioren.
Bovendien begon de jeugd ook nog eens een uur vroeger. Het maakte geen al te groot verschil want over de gehele avond gerekend viel er één deelnemer (bij de jeugd) meer te noteren en dat is in een tijd van “ïnleveren” toch mooi meegenomen? Laten we het ook eens van de positieve kant bekijken.

Bij de jeugd was Mark van der Ploeg als simultaangever weer present en maakte Sam Oosterveer
zijn debuut. Mark had 11 deelnemers(sters) te bestrijden en Sam 9.
Zoals gebruikelijk ging Mark als een speer van start en binnen het halve uur waren er al twee deelnemers geveld. Sam deed het, begrijpelijk voor zo’n eerste keer, wat rustiger aan en na ruim een uur wist ook hij twee overwinningen op zijn palmares bij schrijven.

Nu kan ik er natuurljjk een spannend lang verhaal van maken maar alleen de resultaten tellen en in dit geval,ging Mark, bij de jeugdsimultaan, in hetzelfde ritme door en kwamen de overwinningen voor hem gestadig binnen totdat omstreeks tien voor half negen de elfde, dus tevens laatste tegenstander van hem zich als verliezer aan de wedstrijdtafel meldde. 11 borden en even zoveel overwinningen, een 100% score voor Mark, Proficiat. Er waren echter ook nog drie prijzen te verdelen dus de langstzittenden werden toch nog beloond. Manu Escarabajal-Baadenhuijsen werd derde, Thijs Pouw tweede en Ko van Rootselaar eerste.

Sam deed het zoals reeds vermeld wat rustiger aan maar ook zijn tegenstanders meldden zich met de regelmaat van de klok met een verliesscore bij de wedstrijdtafel. En ook hier, het wordt eentonig 9 deelnemers, en 9 overwinningen voor Sam. Dus ook een 100% score. De langstzittenden waren hier Phoêbe-Faye Evers als derde, Vivian Roosa als tweede en Fred Schouwenaer als eerste.
Cees Meijer van de Harddraverijvereniging reikte zo rond kwart voor negen bij de jeugd de prijzen uit en tevens lag er deze avond voor alle jeugdige deelnemers, ongeacht het resultaat, een gratis kaartje voor een kermisattractie te wachten.

Bij de senioren waren de simultaangevers Jan Havenaar (als clubkampioen) en Ad Reijneveld. Jan had 14 tegenstanders achter de borden en Ad 12. Exact dezelfde getallen als in 2014.

De senioren begonnen een uur later dan de jeugd aan de klus en het was bij beide simultaangevers omstreeks kwart over negen dat de eerste beslissingen vielen. Beide simultaangevers scoorden het volle punt. Laten we voor de goede orde per simultaangever het rijtje aflopen. Bij Ad vielen er tot kwart over tien drie winstpartijen te vermelden toen Peter Pijpers de eerste en naar later zou blijken ook de enige verliespartij voor Ad liet noteren. Met de regelmaat van de klok kwamen de tegen-standers van Ad zich daarna melden, en hoewel het aan de gezichten niet af te lezen viel, was het steevast dezelfde uitslag, winst voor Ad. Maar liefst 11 partijen werden gewonnen door Ad en slechts tegen Peter verloor hij. Een score van 91,56%. Proficiat. En ook hier net als bij de jeugd was er voor Peter Pijpers met winst (1e pr) ook nog een prijs voor de langstzittenden, Johan Boon (2e pr) en Hans de Groot (3e pr).

Jan Havenaar had het deze avond zeer moeilijk. Hij begon met een winstpartij gevolgd door een remise tegen Richard Copier. Later zou blijken dat zelfs een vroege remise niet genoeg was voor het behalen van een prijs. Martin Zegstroo boekte om even over tienen de eerste winstpartij wat hem uiteraard verzekerde van de 1e prijs. Rond de klok van half elf had Jan het erg moeilijk want eerst een remise tegen Aad Vledder (ook deze remise was niet genoeg voor een prijs) werd gevolgd door maar liefst vier verliespartijen. In volgorde van tijd boekten Dick Roosa, Coen de Kooker, Henk Kramer en Jacob Van Aalst winst waarvan de laatste twee net buiten de prijzen vielen. Ook Sander van Delden boekte nog een remise,. Het slot van Jan was wel weer krachtig, want de laatste vier partijen sloot hij winnend af. Totaal won Jan er 6, speelde er 3 remise en verloor er 5. Een score van 53,57%.
De aandachtige lezer zal geconcludeerd hebben dat de prijswinnaars alleen in de categorie “winst”
vielen dus 1e Martin Zegstroo, 2e Dick Roosa en 3e Coen de Kooker.

Rond de klok van half twaalf reikte Cees Meijer van de Harddraverijvereniging voor de tweede keer deze avond prijzen uit en kon men moegestreden maar met een tevreden gevoel huiswaarts keren.

Cok Ippel