Rapid-schaakkampioenschap v.d. Bollenstreek 2009

Titels in 4 poules  keurig verdeeld over 4 verschillende verenigingen!!

Dinsdag 14 april 2009 was de jubilerende schaakvereniging Katwijk (75 jaar) in het prachtige zalencomplex “Tripodia” te Katwijk onze gastheer voor een slordige 100 schakers uit de bollen-  en duinstreek.
In 4 poules van elk 4 teams (elk team bestond uit 6 spelers) bestreden zij elkaar om in het bezit te komen van al jaren meegaande bekers. Behalve in poule A want daar was het vorig jaar Oegstgeest 1 gelukt om 5 keer in totaal de Radio Modern beker te winnen en dus werd het kostbare kleinood hun eigendom. Gelukkig hadden zij toegezegd een nieuwe beker beschikbaar te zullen stellen dus op dat gebied geen probleem.

Poule A

In poule A streden de bekerhouder Oegstgeest 1 en het pas gepromoveerde Oegstgeest 2, De Zwarte Pion 1 uit Lisse en het jubilerende Katwijk 1. Voor de 1e plaats werd al spoedig duidelijk dat Oegstgeest 1 net als voorgaande jaren weer ongenaakbaar was, maar dat Oegstgeest 2 toch vrij dicht in de buurt kwam was toch wel opmerkelijk. Oegstgeest 2 stond slechts 2 matchpunten af aan grote broer (of zus) Oegstgeest 1. Laat verder de tabel qua bordpunten voor zich spreken. De Zwarte Pion 1 wist zich middels een 4-2 zege op Katwijk 1 te handhaven, zodoende de jubilaris opzadelend met degradatie en dat nog wel in hun feestjaar. Wat is de schaaksport toch hard of moet ik zeggen meedogenloos? Weet U het nog van vorig jaar? De Uil 1 degradeerde toen in zo’n zelfde situatie, nl. het 75-jarig bestaan van de Uil. Katwijk zal het dus volgend jaar in groep B opnieuw moeten gaan proberen.

Poule A
1 Oegstgeest 1 3 - 6 14½ -  3½ Kampioen
2 Oegstgeest 2 3 - 4 11½ -  6½
3 De Zwarte Pion 1, Lisse 3 - 2 6 - 12
4 Katwijk 1 3 - 0 4 - 14 Degradeert
  De door Oegstgeest zelf beschikbaar gestelde trofee komt dus meteen in hun eigen prijzenkast te staan. Over de naam van deze trofee bezinnen wij ons nog; in ieder geval namens de deelnemers: Oegstgeest bedankt voor deze geste!

Poule B

In de B-poule was De Uil 1 er alles aan gelegen om weer terug te keren naar de A-poule.
Maar ook de Uil 2 had “stille”aspiraties om kampioen te worden van deze poule. De Uil 2 werd echter meteen in de eerste wedstrijd met de neus op de feiten gedrukt..  4,5 – 1,5 verlies tegen Uil 1 is niet niks en bleef dat ook want de Uil 1 gaf geen enkel matchpunt af en werd dus met vlag en wimpel kampioen. Net als in poule A (Oegstgeest 2) was ook hier de Uil 2 gedecideerd tweede.
Om de laatste degradatieplaats streden De Zwarte Pion 2 en wonderlijk genoeg het pas gepromoveerde De Vennep 1. Met slechts 1,5 bordpunt meer dan de Zwarte Pion 2 bleef De Vennep 1 in de B-poule en zal De Zwarte Pion 2 het volgend jaar in de C-poule moeten proberen om het verloren gegane terrein te herwinnen...

Poule B
1 De Uil 1, Hillegom 3 - 6 15 -  3 Kampioen en promoveert.
2 De Uil 2, Hillegom 3 - 4 11½ -  6½
3 De Vennep 1 3 - 1 6 - 12
4 De Zwarte Pion 2, Lisse 3 - 1 4½ - 13½ Degradeert
  De Uil 1 werd winnaar van de Anton v. Pijpen wisseltrofee.

Poule C

En hiermee zijn we aangeland in de C-poule. Weliswaar waren de scores van de kampioen iets minder uitbundig dan in de poules A en B, maar ze mochten er zijn. De Vennep 2 streed om de beker die vorig jaar gewonnen werd door hun 1e team en of dat inspiratie gaf, wie zal het zeggen maar een feit was dat toen de rookwolken  opgetrokken waren, De Vennep 2 als kampioen tevoorschijn  kwam met op een goede tweede plaats Sassenheim 1. De Uil 3 en Katwijk 2 verzamelden elk 1 matchpunt  (uiteraard tegen elkaar) maar Katwijk verzamelde in totaal net 1 bordpunt meer dus bleef Katwijk 2 behouden voor de C-poule en degradeerde De Uil 3. Of de Uil 3 dit met opzet gedaan heeft, om zodoende een algehele afgang van Katwijk te besparen (het eerste was immers ook al gedegradeerd) zullen we nooit weten. Laten we het er maar op houden dat het toeval was..

Poule C
1 De Vennep 2 3 - 6 12½ -  5½ Kampioen en promoveert
2 Sassenheim 1 3 - 4 10½ -  7½
3 Katwijk 2 3 - 1 7 - 11
4 De Uil 3, Hillegom 3 - 1 6 - 12 Degradeert
  De Vennep 2 werd winnaar van de VVV-Lisse wisseltrofee.
(vorig jaar werd De Vennep 1 winaar van deze zelfde beker)

Poule D

En dan zijn we tenslotte in de laatste groep aangeland, poule-D. Hier deed dit jaar een nieuwe enthousiaste vereniging mee nl. De Toren 1 uit Valkenburg. Ze lieten dat ook ondubbelzinnig weten en scoorden er lustig op los. Met 6 matchpunten en maar liefst 15 bordpunten werd de beker gewonnen en men gaf te kennen dat men volgend jaar graag weer een groep-poule hoger wil. Zo blijft er dus altijd wat te wensen. In deze groep is geen degradatie, maar er werd dus echt niet om des keizers baard gestreden. Daniel Noteboom 1, Sassenheim 2 en De Uil 4 behaalden elk 2 matchpunten en het betere bordgemiddelde van Daniel Noteboom 1 gaf de doorslag voor wat betreft de plaats 2. De Uil 4 werd derde en Sassenheim 2 werd 4e.

Poule D
1 De Toren 1, Valkenburg 3 - 6 15 -  3 Kampioen en promoveert
2 Daniel Noteboom 1, Noordwijk 3 - 2 10 -  8
3 De Uil 4, Hillegom 3 - 2 7 - 11
4 Sassenheim 2 3 - 2 4 - 14
  De Toren 1 uit Valkenburg, dit jaar als nieuwe enthousiaste vereniging toegevoegd aan dit toernooi, won meteen met groot machtsvertoon de v. Gerven de Jong wisseltrofee.

Gemengde prestaties van de Uil teams dit jaar, met een geslaagde terugkeer van de Uil 1 in de A poule Overigens was het een zeer geslaagde avond waarin de vriendschapsbanden weer eens nauw aangehaald werden. En met onze dank aan gastheer Katwijk.
Waar het toernooi in 2010 gehouden wordt is nog niet duidelijk, we hopen ook eens de kans te krijgen bij verenigingen die nog nooit dit evenement georganiseerd hebben..

Algemeen wedstrijdleider, Cok Ippel